torsdag 22 april 2010

Ett litet äventyret


Igår packade jag en korg med kaffetermos, bullar och en karta som skulle leda mig och riddaren till Skebokvarn långt ute på vischan Vi trotsade kvällstrafiken och gav oss iväg söderut, jag hade hoppats på vårsol och ljumna vindar, men istället fick vi noll grader och snö. Jag bestämde mig för att helt enkelt ignorera att våren fått ett sådant bakslag. Det blir bättre om några dar. På vägen spejade vi på fina hus och gårdar och pratade framtidsplaner och njöt av landet.

Till sist hittade vi fram till målet för vårat lilla äventyr, en mycket sned lada som en gång i tiden säker varit rödmålad. Inuti fanns det gömda skatter. Av bilden kan ni kanske gissa.

Det var Stringhyllor.
En vitmålad som ska bo i köket och en dubbel som kommer bära prydnader i vardagsrummet. Sen hittade vi även stolar till köket, enkla, ljusblå och alldeles perfekta. Allt som allt en riktig skatt.
Nöjd och glada begav vi oss hemåt, mysandes med kaffe och bullar.

2 kommentarer:

  1. Stringhyllor fyndas inte här lika lätt eftersom de inte var lika vanliga som i Sverige back in the days, snarare ovanliga. Jag köpte ett set med hyllor från Artek, enda som säljer dem här hos oss, det kostade ju skjortan (men var värt det).

    Nyligen hade jag turen att faktiskt hitta en hylla i mammas och pappas garage, samt en till hos mormor&morfar (de bodde i sverige en tid uder 60talet vilket förklarar båda fynden)

    SvaraRadera
  2. Det visste jag inte, tänk att det ändå var sån skillnad på Finland och Sverige då. man kan göra underbara fynd hemma hos släktingar, skatter som de kanske inte ens tycker är värt att behålla :)

    SvaraRadera