onsdag 29 februari 2012

en liten tjuv


Ibland är jag en liten tjuv, inte så att jag skulle stjäla något på riktigt, men när det kommer till inspiration så tycker jag att man kan få låna/stjäla lite. 
Som när det kommer till mönster. Jag har en hel låda hemma, men gamla mönster på olika klänningar. En del är i rätt storlek, men de flesta är små, så som vintage ofta är. Alla är hemskt fina och jag har köpt varenda en med tanken att jag en dag ska sy något efter just det mönstret. Tanken är väl god men den räcker inte alltid så långt. Precis som med moderna mönster så måste man alltid anpassa ett mönster och det  är alltid där jag tröttnar. Tålamod är kanske inte min starka sidan alltid.

Så vad gör man, jo  man utvecklar sin egen arbetsmetod och min går lite så här: 
/Inspirera ihjäl mig själv/ glo på fina bilder i timmar/ leta leta efter fina bilder/helt enkelt mätta hjärnan med vad jag kan tänkas göra/

sen kommer :
/mäta och mäta igen/tänka mönsterkonstruktion/ ge upp/ höfta till något/

här någonstans finns det risk för att jag slutar om det blir hemskt fel eller:
/klippa/sy/prova/sy om/svansa runt som en nöjd höna och fiska beröm/Klar.

Men nu tillbaka till den lilla tjuven, det jag i detta fall har tjuvat är snygga mönster och framför allt bilder från Etsy och Ebay. Jag snor helt enkelt bilderna, väldigt smidigt med Pinterset och väldigt ofta så ligger det även bilder ute på baksidorna av mönsterna. Dessa ger en alltid en bra fingervisning hur konstruktionen ser ut och är man som jag inte helt orädd att höfta och gissa lite så går det faktiskt att kopiera ganska bra får dessa bilder. Bevis på detta får ni förhoppningsvis se snart på bloggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar