tisdag 4 maj 2010

En Helg i Vadstena


Jag gillar inte bara 30-40-50 tal utan även andra tidsperioder. Den jag leker mest i just nu är 1500talet och då gärna som tysk landsknekt. För att starta sommaren på ett bra sätt så startade vi med en pilgrimsvandring till Vadstena.
Vi var många tappra själar som trotsade den östgötska stormvinden och gav oss ut mot klosterkyrkan och den heliga Birgittas grav.
Dagen startade vid Vadstena slott och sedan tog vi oss ut på de öppna markerna söder om Vadstena. Vandringen gick via Örberga kyrka, Nässja kyrka och slutligen Nässja domarring (från järnåldern) där vi avnjöt lunch bland vitsipppor och violer.
Väl framme vid kyrkan fick alla pilgrimsmynt med heliga Birgitta på. För att sedan avsluta med en trevlig guidning i det gamla klostret.
Trötta och med verkade fötter spenderade vi sedan kvällen med varm grönsakssoppa, alkoholhaltiga drycker och trevligt sällskap.


Nu ska jag kanske tillägga att det inte var något religiöst mål med vandringen, i alla fall inte för mig. För mig var det mer av ett äventyr som skulle upplevas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar